kapcsolódó nevelés

Kapcsolódó Nevelés: Hogyan segíthetünk gyermekeinknek és önmagunknak a mindennapi kihívásokban?

Sok szülő számára a gyermeknevelés nemcsak örömforrás, hanem sokszor nehéz és kimerítő feladat is. Amikor a mindennapok konfliktusai és érzelmi viharai megnehezítik a családi életet, praktikus eszközökre van szükségünk a helyzetek megértéséhez és kezeléséhez. Nagy Veronika, a Kapcsolódó Nevelés oktatója bemutatja, hogyan fordíthatjuk át ezeket a kihívással teli helyzeteket örömteli együttműködésbe.

A gyereknevelés mely területein látod a legnagyobb hasznát a Kapcsolódó Nevelés eszközeinek?

A Kapcsolódó Nevelésnél hiszünk abban, hogy mi, szülők mindannyian mélyen szeretjük a gyerekeinket. A legjobbat szeretnénk megadni nekik, közben pedig tudjuk, látjuk, hogy hiába minden jó szándékunk és igyekezetünk, sokszor nem jól sülnek el a dolgok. Máskor cuki, okos, jófej gyerekeink “csak azért se” csinálják, amit kérünk tőlük, érthetetlen apróságokon borulnak ki, odacsapnak a tesójuknak, feleselnek, hisztiznek, ok nélkül visítanak, sírnak. Vagy éppen mi magunk, amúgy cuki, okos, jófej szülők, nem bírjuk tovább, és azon kapjuk magunkat, hogy a vágyott türelmes, megértő szavak helyett fenyegetőzünk, büntetünk, prédikálunk, esetleg csokival, mesenézéssel kenyerezzük le a gyerekeinket, hogy egy kis nyugi legyen végre.

Aztán mélységes bűntudatot, tehetetlenséget érzünk, és nem látjuk a kiutat a nehéz helyzetekből. Ilyenkor jöhet a képbe a Kapcsolódó Nevelés. Ez az USA-ból származó, traumatudatos gyermeknevelési szemléletmód épp abban segít bennünket, hogy hogyan tudjuk ezeket a nehéz helyzeteket is kapcsolódásba fordítani.

A Kapcsolódó Nevelés a gyereknevelés olyan mindennapi helyzeteihez mutat kézzelfogható, praktikus eszközöket, mint a körömrágás, ujjszopás, cumizás, nyafogás, ellenkezés, akaratosság, hiszti, sírás, izgágaság, testvérkonfliktusok, alvás-altatás, beszoktatás, agresszió – egyszóval minden, amivel szülőként a mindennapjaink telnek.

Miben más a Kapcsolódó Nevelés? Miben tér el a hagyományos gyermeknevelési technikáktól?

A Kapcsolódó Nevelés különösen nagy figyelmet fordít a gyermeki és szülői érzelmekre. A gyerekeink ugyanis – életük első, nonverbális szakaszában nyilvánvalóan, de azután is még hosszan elsősorban nem szavaikkal, hanem viselkedésükkel, testükkel fejezik ki érzelmeiket. És ha mélyen magunkba nézünk, ez sokszor így van velünk, felnőttekkel is… A Kapcsolódó Nevelés segít megérteni, hogy hogyan működnek az érzelmeink, milyen viselkedés mögött milyen érzés és szükséglet áll igazából, és ennek tudatában hogyan támogathatjuk gyermekünket, hogy az a különleges, ragyogó, másokkal együttműködni képes gyermek legyen, aki ő valójában. Ehhez a Kapcsolódó Nevelés szemléletmódja szerint az első lépés, hogy mi, szülők is képesek legyünk visszatalálni ehhez a kapcsolódni képes, nyitott, életteli önmagunkhoz. A Kapcsolódó Nevelés a módszer hátterét jelentő hatalmas tudást 5 könnyen megérthető, megjegyezhető, nagyon gyakorlatias eszközben foglalja össze.

Mit gondolsz a szeretetteljes határszabás gyakorlati megvalósításáról? Milyen tippeket adnál a szülőknek?

A határszabás az a téma, ami talán a legtöbb fejtörést és a legnehezebb érzelmi helyzeteket hozza a családok életébe. Itt, Közép-KeletEurópában a legtöbben tekintélyelvűen vagy engedékenyen, esetleg ráhagyóan szabott határok között nőttünk föl. A határszabás fogalmához az együttműködés öröme, a biztonság érzése helyett sokunknál inkább a kontroll, a hatalmi játszmák, a meg nem értettség érzése, a megszégyenítés fájdalmas élményei kapcsolódnak. Ezek a gyermekkori emlékek, érzelmek mind megidéződhetnek azokban a pillanatokban, amikor nemet kell mondanunk a gyerekünknek.
Sokan titkon vagy akár kimondva is ezért tartunk ezektől a határszabós helyzetektől. Próbálgatjuk otthon, amit mintaként hoztunk, és azt vehetjük észre, hogy nem nagyon működik se a tűrés, se a tiltás, se az engedékenység. A vége a gyermekünk részéről valahogy mindig hiszti, sírás, határfeszegetés, visszabeszélés, nálunk, szülőknél pedig a tehetetlenségés a bűntudat érzése lehet. És a dilemma: vagy szigorú és következetes vagyok, aztán utána bűntudatom van, vagy jófej és megengedő vagyok, de akkor meg a fejemre nő a gyerek.
Azt tapasztalhatjuk, hogy nagyon nehéz megtalálni, hogy hogyan szabjunk határt hatékonyan, de mégis úgy, hogy azzal a szeretetünket, a törődésünket tudjuk kifejezni gyermekeink felé.

A Kapcsolódó Nevelés szelíd határszabás eszköze teljesen más megvilágításba helyezi számunkra a határok kérdéseit. Lehetővé teszi, hogy könnyebben felismerjük, hogy egyáltalán az adott helyzetben határokra van-e szüksége a gyermekünknek vagy valami másra. Továbbá segít, hogy a legnehezebb helyzetekben ne eltávolodjunk egymástól, hanem éppen ellenkezőleg: még közelebb kerüljünk a gyermekünkhöz.

A szeretetteli határszabás lényege a Kapcsolódó Nevelésben az, hogy nemet mondunk a gyermekünk kibillent viselkedésére, de igent a viselkedést valójában okozó, feszítő érzésekre. Tulajdonképpen nem is lefektetjük azt a határt, hanem kínáljuk. És ha erre a gyermekünk sírni, netán hisztizni kezd, akkor azt “meghallgatjuk”, azaz alkalmazzuk a Kapcsolódó Nevelés sírásmeghallgatás nevű eszközét. Ott maradunk gyermekünk mellett, amíg ilyen módon oldja azt az érzelmi feszültséget, ami igazából a vakvágányra futott viselkedést okozza. Ez szépen hangzik így, de megvalósítani sokszor nehéz lehet, rengeteg kérdésünk adódhat közben.

Hogyan tudjuk játékossággal együttműködésre bírni a gyerkőcöket a mindennapi konfliktusos helyzetekben?

Gyermekeink nagyon bölcsek! Ha túl sok stressz érte őket, ha túl nagy érzelmi, testi feszültséget élnek át, ha nem érzik a körülöttük lévő felnőttek szerető, gondoskodó figyelmét, akkor azt viselkedésükkel jelzik. Így, ezen a nyelven kérik a figyelmünket, hogy újra kapcsolódva, biztonságban érezhessék magukat. Ha kapcsolódni szeretnénk gyermekeinkhez, ha az együttműködés könnyedségét szeretnénk megtapasztalni a mindennapjainkban, akkor kontroll, utasítások, tiltások helyett szóljunk gyermekeinkhez a játék nyelvén. A mi játékos, örömteli invitálásunkra sokkal hamarabb, nagyobb kedvvel jönnek majd.

A Kapcsolódó Nevelés eszköztára abban is segít, hogy hogyan tudjuk az olyan mindennapi helyzetekbe is bevinni a játékosság és a nevetés feszültségoldó, kapcsolatteremtő erejét, melyek egyébként könnyen nehézségeket, konfliktust szülnek. Az @ittaterjatszani Instagram-oldalamon például a dacolós, hisztizős, altatós, étkezős, bölcsibe-oviba beszoktatós szituációkra hozok ötleteket a Kapcsolódó Nevelés szellemiségében.

A Momzee Napon pedig további játékos megoldásokat hallhatnak majd tőlem a szülők az öltözködés, az otthonról elindulás vagy akár az orrszívás kihívásokkal teli pillanataira.

Mit mondanál a szülőknek, akik úgy érzik, az erejük végén járnak?

Kapcsolódó Nevelés oktatóként abban hiszek, hogy a szülőség emberpróbáló feladatához minden szülőnek jár az érzelmi és a fizikai támogatás is. Gyereket nevelni nem egy-, nem kétemberes feladat. Valóban egy “falu”, azaz közös értékek szerint élő kisközösség szükséges hozzá. Sokunknak ez ma nem adott, ezért nem csoda, ha nehéznek, olykor lehetetlen küldetésnek érezzük a szülőséget ilyen körülmények között. Sokszor nemhogy támogatásunk nincs, de még azt sem tudjuk, hogy mi alapján válasszunk az elérhető rengeteg információ közül.

Ha szeretnél felkészülten szembenézni a szülői lét kihívásaival, és Téged is foglalkoztatnak a szülő-gyerek kapcsolat, anyaság, szoptatás, altatás, hozzátáplálás, az egészség és a párkapcsolat témái, mindenképpen tarts velünk az október 5-i Momzee Napon! Regisztrálj ingyenesen!

Az oldal cookie-kat használ a jobb böngészési élményhez. A weboldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát.